Aktualizacja „Helpful Content” dotycząca pomocnych treści Google – opinie SEOSEM24 i kompletny przewodnik
Opinie SEOSEM24 na temat nowej aktualizacji – co to jest Helpful Content Update Google?
Odkryj aktualizację „Helpful Content”, bardzo ważną aktualizację algorytmu Google (wydanie wersji 2 na początku grudnia 2022 r.). Sprawdź opinie SEOSEM24 na ten temat i dowiedz się stąd ciekawych informacji, jak przewidywać i jak reagować w przypadku spadków pozycji.
W artykule znajdziesz następujące informacje:
-
- Aktualizacja nazywa się
- Helpful Content Update
- (HCU), ponieważ Google ma na celu faworyzowanie witryn, które publikują przydatne treści i karanie tych, które zawierają dużo treści stworzonych specjalnie dla wyszukiwarek.
- Pierwsza wersja HCU została wdrożona 25.08.2022 i zakończyła się 09.09.2022, dotyczyła tylko treści w języku angielskim.
- Druga wersja jest wdrożona od 05.12.2022 i dotyczy wszystkich języków.
Podobnie jak w przypadku aktualizacji Panda (2011), algorytm obejmuje całą witrynę: jeśli witryna jest źle widziana przez ten algorytm, może to wpłynąć na całą witrynę, nawet na dobre strony.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy, służymy doradztwem. Skontaktuj się z SEOSEM24 telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej i poznaj nasze opinie na temat tego, jak możemy Ci pomóc przy nowej aktualizacji.
Jaka jest definicja tej aktualizacji?
Helpful Content Update – aktualizacja dotycząca pomocnej treści (HCU) to algorytm Google, który ma na celu identyfikację treści, które naprawdę pomagają użytkownikom (pochodzących z SERPów Google). Witryny zawierające zbyt wiele bezużytecznych stron powinny spodziewać się ogólnego spadku widoczności, w tym również stron wysokiej jakości.
Tutaj Google ma nadzieję zidentyfikować strony przydatne dla internauty, stworzone naprawdę dla ludzi i odróżnić je od stron tworzonych wyłącznie dla wyszukiwarek. Rozróżnienie nie zawsze jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.
Czy już obowiązuje aktualizacja Helpful Content Update Google?
Tak, obowiązuje od 09.09.2022 dla treści w języku angielskim (wersja 1) i od 05.12.2022 dla wszystkich języków (wersja 2).
To algorytm obejmujący całą witrynę – co to oznacza?
Algorytm obejmujący całą witrynę dotyczy całej witryny. Oznacza to, że Google analizuje wszystkie (indeksowalne) strony witryny, aby „zdecydować”, czy witryna powinna zostać „obniżona” w SERP i do jakiego stopnia.
Tak jest już w przypadku innych części algorytmu Google od ponad 10 lat – już w 2011 roku Panda działała w ten sposób (a teraz jest zintegrowana z algorytmem).
Niektórzy uważają, że rozwiązaniem jest przeniesienie wszystkich niskiej jakości stron lub sekcji witryny do subdomeny. Nie polecamy tego rozwiązania ponieważ:
- nie ma gwarancji, że Google naprawdę uzna je za odrębne od reszty witryny,
- sprawia, że dokonujesz ważnych modyfikacji technicznych (zmiana adresu URL, a więc także ustawienie przekierowań i modyfikacja wielu linków wewnętrznych),
- zamiatasz brud pod dywan.
Opinie SEOSEM24 o algorytmie pomocnych treści Google – nowy sygnał używany w algorytmie
Zgodnie z informacjami od Google, algorytm pomocnej treści Helpful Content Update musi być postrzegany jako jedno z wielu kryteriów optymalizacji tego, co w żargonie SEO nazywa się „sygnałem rankingowym”.
Google woli mówić o „sygnale” (słowo „kryterium” wydaje mi się bardziej odpowiednie w języku polskim) niż o karze. Poza tym w Search Console nie będzie informacji o „karach”. Kryterium Helpful Content Update jest ważone, różne w zależności od witryn. Oznacza to, że witryny z dużą ilością niepotrzebnych treści mogą uzyskać silniejszy efekt spadku.
Których języków i jakich krajów to dotyczy?
W przypadku premiery pod koniec sierpnia 2022 r. algorytm dotyczył tylko treści w języku angielskim we wszystkich krajach. Podobnie jak w przypadku innych algorytmów Google, został rozszerzony na wszystkie języki od wersji 2 w grudniu 2022 r.
Czy algorytm dotyczący pomocnych treści Google działa w czasie rzeczywistym?
I tak i nie! Google stale analizuje wszystkie treści i stara się nadać im jakąś ocenę. Ale to nie znaczy, że każda przerobiona strona może wyjść z „dołka”, gdy tylko Google ją przeindeksuje.
Powodem jest prawdopodobnie to, że Google musi zgromadzić wystarczającą ilość danych na stronie (w tym danych dotyczących użytkowników, którzy trafili na tę stronę) i na całej witrynie (bo jest to algorytm oparty na całej witrynie).
Podobnie jak w przypadku innych algorytmów (takich jak Core Update), Google musi zebrać wystarczającą ilość danych, zanim będzie mógł je wdrożyć. Złudna jest więc nadzieja, że modyfikacje dokonane tuż przed terminem ogłoszonym przed aktualizacją zostaną uwzględnione.
W ten sam sposób, skoro mówimy o algorytmie, który ma być stale aktualizowany, należy rozumieć, że Google opiera się na danych zebranych dużo wcześniej. Według nas może to być okres od miesiąca do nawet 2 lub 3 miesięcy. Więc jeśli odczułeś spadki pozycji swojej witryny przez tę aktualizację, oprócz wdrożenia znacznej poprawy swojej witryny, prawdopodobnie będziesz musiał także poczekać kilka miesięcy.
Opinie SEOSEM24 na temat tego, co można zrobić i jak poprawić funkcjonowanie strony pod algorytm pomocnych treści Google
Co zrobić na swojej stronie, by ją poprawić odnośnie do algorytmu pomocnych treści Google? Jak sprawdzić, które strony są uważane przez Google za złe?
W Google Search Console nie będzie żadnych informacji o kryteriach ani ręcznych działaniach. Tak w sumie, to nic w tym dziwnego.
Aby zaoszczędzić czas, zalecam przeprowadzenie audytu i sprawdzenie, czy nie masz zbyt wielu stron o wysokim poziomie zombie (ang. Zombie Pages). Ten indeks jest najbliższy temu, co Google próbuje zidentyfikować i który jest powszechnie dostępny (w rzeczywistości dla wszystkich adresów URL Twojej witryny masz indeks zombie strony). SEOSEM24 może przeprowadzić dla Ciebie taki audyt. Jeśli chcesz się z nami spotkać i porozmawiać, wybierz dogodną lokalizację i zadzwoń. Nasz pracownik z miłą chęcią umówi się z Tobą na spotkanie w Twojej siedzibie.
Ostatnio otworzyliśmy też nowe lokalizacje SEOSEM24 dla wygody naszych klientów:
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Białystok, Tworzenie stron www Białystok, Agencja reklamowa Białystok – Cieszyńska 3A, 15-371 Białystok
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Bytom, Tworzenie stron www Bytom, Agencja Reklamowa Bytom – Przemysłowa 1, 41-900 Bytom
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Częstochowa, Tworzenie stron www Częstochowa, Agencja marketingowa Częstochowa – Jasnogórska 27, 42-202 Częstochowa
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Częstochowa, Tworzenie stron www Częstochowa, Agencja reklamowa Częstochowa – Śląska 22, 42-217 Częstochowa
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Elbląg, Tworzenie stron www Elbląg, Agencja reklamowa Elbląg – Kowalska 15, 82-300 Elbląg
SEOSEM24 – Tworzenie stron www Gdańsk, Pozycjonowanie stron www Gdańsk, Agencja marketingowa Gdańsk – Jana Heweliusza 11/819, 80-890 Gdańsk
SEOSEM24 KATOWICE – POZYCJONOWANIE STRON WWW KATOWICE, TWORZENIE STRON WWW KATOWICE, AGENCJA REKLAMOWA KATOWICE – Mielęckiego 10 / 403, 40-013 Katowice
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Kielce, Tworzenie stron www Kielce, Agencja reklamowa Kielce – 1 Maja 191, 25-646 Kielce
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Koszalin, Tworzenie stron www Koszalin, Agencja reklamowa Koszalin – Kaszubska 1, 75-036 Koszalin
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Kraków, Tworzenie stron www Kraków, Agencja reklamowa Kraków – Lubicz 3/119, 31-034 Kraków
SEOSEM24 LUBLIN – Pozycjonowanie stron www Lublin, Tworzenie stron www Lublin, Agencja marketingowa Lublin – Fryderyka Chopina 7, 20-026 Lublin
SEOSEM24 Łódź- Pozycjonowanie stron www Łódź, Tworzenie stron www Łódź, Agencja reklamowa Łódź – Piotra Skargi 12 / 304, 93-036 Łódź
SEOSEM24 Miszewo – Pozycjonowanie stron www Miszewo, Tworzenie stron www Miszewo, Agencja reklamowa Miszewo – Borowice 52, 09-471 Miszewo
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Płock, Tworzenie stron www Płock, Agencja reklamowa Płock – Zbożowa 7, 09-410 Płock
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Poznań, Tworzenie stron www Poznań, Agencja Reklamowa Poznań – Słowackiego 55/1, 60-521 Poznań
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Radom, Tworzenie stron www Radom, Agencja reklamowa Radom – Stanisława Zbrowskiego 14, 26-600 Radom
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Szczecin, Tworzenie stron www Szczecin, Agencja reklamowa Szczecin – Władysława Łokietka 2, 70-254 Szczecin
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Tarnów, Tworzenie stron www Tarnów, Agencja reklamowa Tarnów – Szkotnik 2B, 33-100 Tarnów
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Warszawa, Tworzenie stron www Warszawa, Agencja reklamowa Warszawa – Świętokrzyska 18 / 505, 00-002 Warszawa
SEOSEM24 Wrocław – Pozycjonowanie stron www Wrocław, Tworzenie stron www Wrocław, Agencja reklamowa Wrocław – Pasterska 2 / 45, 50-226 Wrocław
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Zakopane, Tworzenie stron www Zakopane, Agencja reklamowa Zakopane – Krupówki 30, 34-500 Zakopane
SEOSEM24 – Pozycjonowanie stron www Zielona Góra, Tworzenie stron www Zielona Góra, Agencja reklamowa Zielona Góra – Jędrzychowska 20D, 65-385 Zielona Góra
Opinie SEOSEM24 o tym, na jakich kryteriach polega Google
Algorytm uczenia maszynowego (AI) agreguje wiele sygnałów (kryteriów) w celu oceny, czy strona została zaprojektowana w celu pomocy internautom, czy tylko w celu uzyskania dobrej pozycji w Google.
Do opracowania algorytmu Helpful Content Update Google zaangażował również ludzi, słynnych Human Raters (są po to, aby dodać „ludzki czynnik” do algorytmu z definicji zautomatyzowanego, są w większości podwykonawcami, opłacanymi za godzinę).
Czy algorytm pomocnych treści Helpful Content Update Google dotyczy wszystkich publikowanych zagadnień i tematów?
Algorytm dotyczy wszystkich tematów. Jednak Google zakomunikowało, że zgodnie z jego testami wpływ będzie większy na treści edukacyjne online, a także te związane ze sztuką i rozrywką, e-commerce i technologią.
Powodem nie jest to, że obszary te zostały ukierunkowane, ale fakt, że wartościowe przedmiotowe treści mogłyby być liczniejsze.
Opinie SEOSEM24 o tym, czy ze względu na wpływ algorytmu przydatnych treści ryzykujesz spadkiem pozycji Google?
Jeśli odpowiesz „tak” na jedno (lub więcej!) z poniższych pytań, jesteś zagrożony, ponieważ opisują one strategie skoncentrowane przede wszystkim na wyszukiwarkach:
- Czy treść ma przede wszystkim przyciągać osoby wyszukujące z wyszukiwarek, a nie jest przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych?
- Czy tworzysz dużo treści na różne tematy w nadziei, że niektóre z nich będą dobrze prezentować się w wynikach wyszukiwania?
- Czy używasz rozbudowanej automatyzacji do tworzenia treści na wiele tematów?
- Czy najczęściej redagujesz i podsumowujesz w swoich artykułach i tekstach to, co inni mają do powiedzenia, nie dodając do tego większej wartości?
- Czy piszesz o tematach tylko dlatego, że wydają się trendy, a nie dlatego, że piszesz o nich dla obecnych odbiorców?
- Czy Twoje treści sprawiają, że czytelnicy czują, że muszą ponownie poszukać lepszych informacji z innych źródeł?
- Czy piszesz do określonej liczby słów, ponieważ słyszałeś lub czytałeś, że Google ma preferowaną liczbę słów?
- Czy zdecydowałeś się wejść w niszowy obszar swoich tematów bez prawdziwej wiedzy specjalistycznej, a głównie dlatego, że myślałeś, że wygenerujesz większy ruch związany z wyszukiwaniem?
- Czy Twoje treści obiecują odpowiedzieć na pytanie, na które tak naprawdę nie ma odpowiedzi, na przykład sugerowanie, że istnieje data premiery produktu, filmu lub programu telewizyjnego, gdy jej nie ma?
Opinie SEOSEM24 na temat, jak skorzystać z aktualizacji Helpful Content Update Google?
Według Google należy zawsze kierować się tą samą radą: tworzyć treści dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek. Aby dowiedzieć się, czy stosujesz podejście „przyjazne ludziom”, sprawdź, czy odpowiadasz „tak” na każde z poniższych pytań:
- Czy masz obecnych lub przewidywanych odbiorców treści bloga swojej firmy lub witryny, dla których będą one przydatne?
- Czy Twoje treści wyraźnie wskazują na fachową wiedzę z pierwszej ręki i dogłębną wiedzę (np. wiedzę wynikającą z korzystania z produktu lub usługi albo wizyty w danym miejscu)?
- Czy Twoja witryna ma główny cel lub jest ukierunkowana w pewien sposób na konkretną kategorię?
- Czy po przeczytaniu Twoich treści czytelnik poczuje, że dowiedział się wystarczająco dużo na dany temat, aby mógł osiągnąć swój cel?
- Czy czytelnik Twoich treści będzie miał poczucie satysfakcjonującego doświadczenia?
Opinie SEOSEM24 o tym, co zrobić w przypadku kary związanej z aktualizacją Helpful Content Update Google?
Czynności, które należy wykonać, aby dojść do siebie po upadku, związane z przydatną aktualizacją zawartości znajdziesz poniżej.
Oto kroki, które polecamy wykonać:
- Może się to wydawać zaskakujące, ale sprawdź, czy spadek pozycji SEO jest rzeczywiście związany z tą aktualizacją.
- Zrób audyt całej witryny, aby zidentyfikować strony, które można uznać za stworzone przede wszystkim pod SEO, a nie dla użytkowników.
- Ulepsz wszystkie odnośne strony w jak największym stopniu, mając na uwadze aspekty nowej aktualizacji. Oznacza to, że treść musi wykazywać fachowość jej autora, aby była naprawdę użyteczna dla internauty. Nie zapominaj, że każda strona musi spełniać cel, ogłoszony w tagu tytułu (określony w metaopisie). Treść na stronie musi zawierać obiecane odpowiedzi.
- Czekaj! Prawdopodobnie kilka miesięcy… W tym czasie upewnij się, że Twój wynik techniczny SEO poprawia się z każdym nowym audytem.
Przestroga:
Jeśli wprowadzasz duże zmiany w swojej witrynie, upewnij się, że mają one pozytywny wpływ. Szkoda byłoby, by Twoja witryna jeszcze bardziej spadła w wynikach wyszukiwania. My w SEOSEM24 możemy łatwo to zmierzyć, włączając w to wiele szczegółowych danych. Skontaktuj się z nami i porozmawiaj o tym, co możemy dla Ciebie zrobić.